Brøndby Supporters Trust

Fanejerskab af fodboldklubber

23. juli blev den olympiske flamme båret gennem London forstaden Sutton på vej til åbningsceremonien fire dage senere. Blandt løberne var den 38-årige Dean Parsons. Dean Parsons er hverken atlet eller kendis. Han er fodboldfan. Og medejer af klubben AFC Wimbledon.

I 2001 blev den legendariske britiske fodboldklub Wimbledon FC solgt og rykket 100 kilometer væk til Milton Keynes. Fansene svarede igen ved at gendanne klubben og starte forfra. Nu 12 år efter er Wimbledon tilbage i de engelske divisioner som verdens første fanejede klub.

Siden 2001 er ideen om den fanejede klub spredt sig over hele England og i de sidste par år – også til resten af Europa. Det var denne idé, der gav den 38-årige fodboldfan det anerkendende tilbud om at blive en af dem, der skulle bringe den olympiske ild til London.

I forlængelse af dannelsen af AFC Wimbledon blev organisationen Supporters Direct oprettet. Organisationen har til formål at hjælpe fans til at organisere sig i fonde (såkaldte supporter-trusts), der skal erhverve sig bestemmende indflydelse i deres klub.

Det Nye Brøndby og En stemme til Alle arbejder i dag tæt sammen med Supporters Direct.Ideen er at rodfæste klubberne i lokalområdet og forløse det kæmpe potentiale, der ligger i at have tusinder af fans, der er villige til at lægge betydelige ressourcer i klubben – både økonomisk og kompetencemæssigt.

I stedet for blot at se sine fans som kunder i butikken, så kan man gøre fansene til aktive medspillere i klubben.Det har ofte været indvendt, at tilhængere bare vil bruge pengene på en dygtig angriber og derefter gå konkurs, hvis resultaterne udeblev. Og fodbold er absolut et besværligt forretningsområde, hvor sportslig succes kan være en flygtig størrelse og gøre det svært at budgettere. Men erfaringerne viser faktisk, at de fanejede klubber er væsentligt mere bæredygtige end de, der er ejet af rigmænd. Fans er ofte ganske bevidste om at deres klub også skal eksistere om 20 år. En enkel investor kan til gengæld være drevet af ønsket om hurtigt afkast eller forfølgelse af egne ambitioner – to ting, der har drevet mange fodboldklubber ud over fallittens rand de senere år.

Seneste eksempel er fra Skotland, hvor hæderkronede Glasgow Rangers blev kørt i økonomisk ruin af ejeren. Rangers plads i den bedste skotske række er blevet overtaget af det fan-ejede Dundee FC.

Det ny Brøndby udgav i 2011 rapporten Nordens bedste fodboldklub – drevet af verdens stærkeste fællesskab. Rapporten argumenterede for en inddragelse af hele fællesskabet omkring klubben og en demokratisering af fonden bag selskabet Brøndby IF A/S.  Konklusionen var, at hvis Brøndby skulle tilbage til toppen af dansk fodbold, så lå der et kæmpe uforløst potentiale i klubbens op mod 200.000 fans. Et potentiale, der kan give Brøndby en komparativ fordel i forhold til konkurrenterne.

Rapporten blev udgangspunktet for kampagnen En Stemme til Alle, der blev startet af Det Ny Brøndby, den officielle fanklub Brøndby Support og den dominerende stemningsgruppe Alpha i fællesskab. Kampagnen gik ud på at udbrede kendskabet til og forøge opbakningen til ideerne i rapporten.

I England er der nu supporter trusts i mere end 170 klubber. 26 klubber er i dag 100% ejet af fansene og i 100 klubber har fansene medejerskab. Heraf sidder fansene med i ledelsen i 60. Klubberne er i sagens natur primært placeret i de lavere rækker, da pengene endnu er enorme i Premier Leaugue.

Men ideen om fanejerskab presser sig nu også på i topklubberne. Swansea, der sidste år endte som nummer 11 i Premier League og netop har ansat Michael Laudrup som træner, er ejet 20% af fansene, mens Arsenal har indvilget i at give en plads i ledelsen til supporterne. Og den tidligere topklub Portsmouth, der i øjeblikket er sat under administration forsøges nu fuldstændigt overtaget af fansene.

I de senere år har Supporters Direct udviklet sig til en europæisk organisation. Det var f.eks. Supporters Direct, der fik UEFA til at indføre kravet om fankordinatorer i alle klubber, der ville gøre sig håb om at spille med i UEFA Cuppen og Champions League.

Samtidig spreder også ideen om fanejerskab til de øvrige europæiske lande. Udover Brøndby samarbejder Supporters Direct bl.a. med fans i Italien, Spanien, Belgien, Portugal, Grækenland og Israel. Det mest aktuelle tilfælde er – udover Brøndby – den græske topklub Panathinaikos, hvor fans netop har købt knap 55% af aktierne og overdraget dem til en demokratisk forening.  Panathinaikos bliver dermed den anden fanejede græske klub efter Aris, der denne sæson sluttede på niendepladsen i den bedste række.

Også den israelske topklub Hapoel Tel Aviv er på nippet til at blive overtaget af fansene. Den lokale supportertrust har netop barslet med udspil, der skal sikre dem 50% af selskabet bag holdet.

I en række lande er alle klubberne ejet af fansene selv grundet lovgivningen.  Det drejer sig bl.a. om Tyskland, Sverige og Tyrkiet.

Tidligere var det også tilfældet i Spanien, hvor der dog er åbnet for kommerciel indflydelse. Topklubberne Barcelona og Real Madrid er dog fortsat fanejede ligesom Athletic Bilbao og Osasuna.

Fanejerskab er altså ikke bare en idealistisk idé, der handler om inddragelse og demokrati. Det er også en visionær idé, der skal sikre langsigtet bæredygtighed og vækst i klubberne. Ideen har spredt sig som en løbeild over Europa. Brøndbys fans står nu klar til at bære faklen videre.

Yderligere information:
Supporters Direct
Det Nye Brøndbys rapport
En stemme til Alle
Fan ownership back on the agenda
Fan owned and controlled football clubs - a force for revival and community cohesion
Fans secure ownership of Panathinaikos
Hapoel Tel Aviv: Fans launch nonprofit association, want 50 percent